Aktualności arrow Refleksje Misyjne arrow Wzór misjonarza              
Advertisement
sie 12 2007
Wzór misjonarza PDF Drukuj Email
Dodał: Zdzisław Grad   
12.08.2007.

 

Kilka lat temu trzech oblatów — misjonarzy spotkało się w dalekim Turkmenistanie. Dwóch z nich było Polakami, którzy pracują w tym kraju. Trzecim był oblat amerykański, który jako profesor filozofii udawał się do Iranu, aby tam wykładać filozofię, również w szkołach przygotowujących przyszłych duchowych muzułmańskich. Dwóch pierwszych próbuje w tym muzułmańskim kraju tradycyjnie przygotowywać katechumenów do chrztu spotykając się z małą grupą katolików na katechezach, na modlitwie i na Eucharystii.

Koncepcja pracy oblata amerykańskiego wyglądała zupełnie inaczej. W kraju typowo muzułmańskim, jakim jest Iran, przemawiając do kształcących się duchownych muzułmańskich, mówił o takich wartościach ogólnoludzkich jak dobro, prawda, piękno, ale również o takich jak wolność sumienia, demokracja, podkreślał konieczność otwartości w wierze religijnej. Bóg jeden raczy wiedzieć, czy w demokratycznych przemianach ostatniego okresu w tym kraju, nie ma również jakiegoś ewangelicznego ziarna, które on posiał...

Gdy wypowiadamy słowo “misjonarz”, mamy już w naszym umyśle pewne rozumienie tego słowa. Wiemy już “mniej więcej”, o kogo chodzi i co misjonarz “robi”. Okazuje się jednak, że to, co dziś nazywamy “misjami” nie zawsze znaczyło to samo. Słowo “misje” nie pochodzi z czasów biblijnych, ale z XVI w. choć działalność misyjna rozpoczęło się oczywiście już w czasach biblijnych. Bez wchodzenia w szczegóły, warto zauważyć, że nawet czterej Ewangeliści podają nam różne formy “mandatu misyjnego”.

Marek przedstawia misję jako głoszenie lub kerygmat, u Mateusza nacisk kładzie się na założenie i nauczanie Kościoła, Łukasz przedstawia posłannictwo Apostołów jako świadectwo, a Jan mówi wyraźnie o posłaniu i łączy misję, którą Jezus powierzył swym uczniom, z posłannictwem, które On sam otrzymał od Ojca. Podobnie o św. Pawle często mówimy « Apostoł », choć ściśle biorąc nie należał on do grona Dwunastu.

Różne są koncepcje pracy misyjnej. W czasach misji patronackich w Azji inaczej pojmowały formy swej pracy misyjnej takie zakony, jak franciszkanie czy dominikanie, a inaczej ówcześnie nowi jezuici. Jedni i drudzy pracowali z wielkim poświęceniem, ponosząc wielkie ofiary. Z perspektywy czasu trudno jest ocenić, jakie formy pracy misyjnej były lepsze? Ostatecznie ocenę musimy zostawić Bogu. To, co możemy badać, to fakt istnienia różnych możliwych form pracy misyjnej i ich skuteczności. Tym właśnie zagadnieniem pragniemy się zająć w niniejszym referacie.

Jako referat systematyzujący, będzie on próbą ukazania różnych wybranych modeli pracy misyjnej w Kościele na przestrzeni wieków. Obecne sympozjum odbywa się w ramach Ogólnopolskiego Kongresu Misyjnego Zakonów, dlatego szczególną uwagę poświęcono zakonnikom.

Nie umniejsza to w niczym misyjnego zaangażowania kapłanów diecezjalnych, których ze względu na właściwą sobie specyfikę warto by było omówić oddzielnie. Podobnie ma się sprawa z działalnością misyjną ludzi świeckich. Jeszcze inną formę prezentuje działalność misyjna chrześcijan wywodzących się z nurtu protestanckiego. Jedną ze szczególnych cech, która szybko rzuca się w oczy przy omawianiu ich pracy jest fakt, że często wyjeżdżali oni na misje razem, jako małżonkowie. W referacie niniejszym najpierw przyjrzymy się różnym modelom misjonarzy, a następnie wybranym modelom ich pracy.

 
Aktualności przez kanał RSS
Znajdź mnie na Facebook'u
Rozmaitości
Ciekawe strony
Galeria Zdjęć
Księga Gości
Audycje Radiowe
Zamów moje książki
Mapa Strony
Kontakt
Napisz do nas
Dzisiaj jest...
21 Listopada 2017
Wtorek
Imieniny obchodzą:
Albert, Alberta,
Albertyna, Janusz,
Konrad, Konrada,
Maria, Piotr,
Regina, Rena, Rufus,
Twardosław, Wiesław
Do końca roku zostało 41 dni.